Wiadomym jest, że najłatwiejszą
metodą na nastrojenie gitary basowej jest użycie tunera. Jednak
często zdarza się, że albo nie posiadamy tego urządzenia, jego
bateria się rozładuje lub po prostu zapomnimy zabrać go z domu.
Nie ma jednak powodów do paniki, ponieważ istnieją metody, które
pozwolą nam nastroić gitarę bez użycia elektronicznych stroików,
a jednocześnie przysłużą się do polepszenia naszych zdolności
muzycznych. Mianowicie gitarę można nastroić na słuch. Bez obaw –
nie potrzeba do tego słuchu zawodowego muzyka ;-) By jednak tego
dokonać musimy mieć nastrojoną chociaż jedną strunę do dźwięku
wzorcowego z jakiegoś innego instrumentu (na przykład gitara kolegi
lub pianino).
Załóżmy, chcemy nastroić gitarę
basową pięciu strunową (od struny najcieńszej: G, D, A, E, H).
Gdy gitara jest rozstrojona całkowicie trzeba zacząć od
nastrojenia najlepiej najcieńszej struny. By tego dokonać trzeba
nastroić ją do dźwięku innego instrumentu. Gdy dźwięk na
strunie G będzie już odpowiedni możemy zacząć stroić resztę
strun.
Metoda pierwsza
Pierwsza metoda polega na strojeniu
struny do dźwięku na piątym progu sąsiedniej struny. Tak więc,
by nastroić strunę D przyciskamy ją na piątym progu gdzie
powinien być dźwięk G, czyli taki sam jak przy pustej strunie G.
Trącimy wtedy strunę D na piątym progu i pustą strunę G. Dźwięki
powinny być w tym przypadku identyczne, a jeśli się nie zgadzają
i słychać różnice należy podciągać lub luzować strunę D do
momentu, aż dźwięki będą takie same. Gdy już nam się to
powiedzie, analogicznie czynność powtarzamy na kolejnych strunach –
na piątym progu struny A stroimy do pustej struny D, na piątym
progu struny E stroimy do pustej struny A i w przypadku pięciu
strunowego basu - na piątym progu struny H musimy otrzymać taki sam
dźwięk jak na strunie E.
Metoda druga
Istnieje jeszcze jedna, dokładniejsza,
metoda strojenia gitary. Polega ona na porównywaniu flażoletów. By
wydobyć flażolet należy przyłożyć palec nad odpowiednim
progiem, ale bez dociskania struny do progu, a następnie delikatnie
trącić strunę jednocześnie puszczając palec. Jak wydobyć
flażolety można zobaczyć tutaj:
Tak jak w poprzedniej metodzie potrzebujemy mieć nastrojoną chociaż
jedną strunę (na przykład strunę G). Gdy już to zrobimy należy
porównywać flażolety. I tak flażolet przy siódmym progu na
strunie G powinien mieć dźwięk D, który uzyskamy flażoletem nad
piątym progiem na strunie D. Jeśli dźwięki nie będą się
zgadzać będzie słychać falowanie dźwięku. Stroimy wtedy strunę
D tak długo, aż dźwięk będzie jednolity i identyczny jak w
przypadku flażoletu nad siódmym progiem struny G. Identycznie
postępujemy zresztą strun – 7 próg na strunie D odpowiada 5
progowi na strunie A, 7 próg na strunie A odpowiada 5 progowi na
strunie E oraz 7 próg na strunie E odpowiada 5 progowi na strunie H.
Korzyści
Obydwie te metody mogą wydawać się
trudne i wymagające dobrego słuchu, ale zapewniam was, że tak nie
jest ;-) Gdy już opanujecie te metody strojenie gitary nie będzie
sprawiało wam żadnych problemów, a stroik elektryczny będziecie
mogli odstawić na bok. Z nauczenia się tych metod płyną też inne
korzyści – po pierwsze na koncercie będziecie mogli nastroić
gitarę bez przerywania gry i odchodzenia na bok by użyć stroika, a
po drugie znacznie polepszy się wam słuch muzyczny co przełoży
się na lepszą grę. Tak więc nie ma na co czekać tylko bierzcie
bas do ręki i ćwiczcie strojenie na słuch!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz